Research «Domestic violence»

Jonathan Liechti

 

20'123 Fälle von häuslicher Gewalt wurden 2020 in der Schweiz registriert. Und dies sind nur die von der Polizei registrierten Fälle. Die Dunkelziffer wird acht mal so hoch geschätzt. Das zeigt: häusliche Gewalt findet täglich und überall in unserer Gesellschaft statt. Sie betrifft alle Bildungs- und Einkommensschichten, alle Religionen und politischen Einstellungen, alle Altersgruppen und Geschlechter und sehr wahrscheinlich auch den eigenen Bekanntenkreis. Die Nachbarin, der ehemalige Schulkamerad oder die Vorgesetzte auf der Arbeit. Sie alle könnten von häuslicher Gewalt betroffen sein.

Zusammen mit der Vermittlerin Anna Werren arbeite ich an einem Kurzdokumentarfilm über häusliche Gewalt. Im Film sollen ehemals von Gewalt betroffene Personen und Fachpersonen zu Wort kommen, die für das Thema sensibilisieren und aufklären. Die dafür getätigte Recherche möchte ich nutzen, um daraus eine fotografische Arbeit zu erstellen.

Häusliche Gewalt ist ein theoretisches und komplexes Thema. Viel Feingefühl, Respekt und Zurückhaltung sind notwendig. Es ist kaum möglich, dieses Thema mit einer Reportage abzubilden. Dies ist ein Grund, weshalb häusliche Gewalt visuell kaum thematisiert wird. Bevor ein Bild gemacht werden kann, ist eine aufwendige und umfassende Recherche notwendig.

Mindmap

Der Ausgangspunkt für die Recherche bildete das oben abgebildete Mindmap. Wir notierten alles zum Thema, was wir zu diesem Zeitpunkt über das Thema wussten.

 

Jonathan Liechti

 

Geboren und aufgewachsen in Bern, Schweiz, arbeite ich seit 2015 als freiberuflicher Fotograf. 2017 schloss ich das Fotodesignstudium, welches ich an der Schule für Gestaltung Bern absolviert habe, mit dem eidg. Diplom ab. Der Schwerpunkt meiner Arbeit liegt in der Porträt-, Reportagen- und Dokumentarfotografie mit einem Fokus auf sozialen und gesellschaftlichen Themen. Dabei arbeitet ich für eine redaktionelle wie auch corporate Kundschaft und realisiere freie Projekte, wie beispielsweise der 2019 erschienene Porträtband «DRUFFÄ. Aus dem Leben eines Berner Drogensüchtigen». Nebenbei engagiere ich mich als aktives Mitglied des vfg pools, einer Gruppe junger Bildgestalter*innen, und habe bei dessen Aufbau mitgeholfen. Ergänzend zur Fotografie bilde ich mich aktuell im bewegten Bild weiter.

Perspectives

  • Florian Spring - The Pack

    For some time now I have been dealing with my family history, which has its roots in Ticino. I am following its myths and researching the geographic reality. Together with an ethnologist and genealogist I am searching for a long forgotten story.

  • Marion Bernet - Unselected

    The pictures we show in an exhibition are only a fragment of the photos we take. There are the blurry ones, the too dark or too bright ones, the ones that were better from a different angle or the ones that are just too ordinary or don’t tell a story. Instead of showing a finished selection in this exhibition, the unselected pictures of my longterm project about binational relationships are on display.

    The visitor becomes the curator by making a selection out of the unselected.

  • Dirk Weiss - Woodcabinet

    The process of finding suitable trees for my project, inevitably lead me into the forest. The installation is trying to transport the atmosphere found in that forest into a room using image, sound and smell.

    The installation is about the experience - forest.

  • Jonathan Liechti - Research «Domestic violence»

    Domestic violence is a theoretical and complex topic. Much sensitivity, respect and restraint are necessary. It is hardly possible to depict this topic with a reportage. This is one reason why domestic violence is rarely addressed visually. Before a picture can be taken, elaborate and comprehensive research is necessary.

  • Misha Bushkov - Preservation of photographic films

    My daily photographic practice is largely based on working with color negatives - a particularly unstable medium. When not stored properly, developed color negatives lose 20-30% of their color intensity within 10 years. My installation at the “work in progress” exhibition plays with my own obsessive (and irrational) desire to preserve my color negatives for as long as humanly possible.

  • Anja Wurm - Can we go back to nature?

    Never since the beginning of human history we’ve had a more comfortable life than now. Despite the many advantages of today‘s society, we are living increasingly unhealthy.

    9% of the Swiss population suffer from depression.

    I want to investigate the history of mankind, why we settled down even though this meant a loss of quality of life and whether we can turn back the wheel of time.

  • Frederik van den Berg - Futureproofing

    In an age of multitasking and hyper-productivity, it’s difficult to find time for new ideas. Once found, they are scrutinized for their effective worth. What is the project about? Who is the audience? Why should they care? ‘Proof of concept’ is complicated in the creative space. This installation shows a stream of work over several weeks, navigating the process of a photographic research project.

  • Pedro Rodrigues - change in alpine landscape

    With climate change, not only are the glaciers melting, but large areas of permafrost are also being thawed. If the temperature rises by more than 1.5 degrees, the permafrost melts and rock is loosened.

    Pedro Rodrigues' work includes the thematic visualization of the landslide in the Upper Valais region.

  • Simon von Gunten - Si gäbä eim doch so viu zrügg

    All things in life really only gain their value from the fact that nothing lasts forever. For me personally, this has become increasingly apparent after the birth of my two children. They inhibited my accustomed way of photographic production, but finally also added their part to my work, expanding my scope and view of the world.